sygalskap fra ende til annen

Kantbåndsapparat på vanlig symaskin

| On
19:36
I det siste har det vært økt interesse for å feste kantbåndsapparat på vanlig symaskin, så her kommer et innlegg om det!

Kantbåndsapparatene er egentlig beregnet på covermaskiner, og har derfor ikke noe naturlig feste på vanlige symaskiner. Heldigvis kan det trikses til med litt tape eller lignende og gjøre kanting av bodyer og andre klær så mye enklere! Kantbåndsapparatet kan med andre ord brukes på ALLE vanlige symaskiner, men det er en fordel at den kan sy med tvillingnål! Det kan imidlertid de aller fleste maskiner.

Etter at jeg fikk kantbåndsapparat har jeg helt sluttet med kanting på "gamlemåten" der jeg først sydde ribben på plagget med sikksakk, brettet rundt og sydde med tvillingnål. Nå går det mye fortere og det hele festes med èn søm!

Kantbåndsappratet kan kjøpes hos norske forhandlere, men koster gjerne godt over tusenlappen. Jeg sjekket på ebay og fant et til under 200 kr. Jeg søkte på "coverpro binder" og fikk opp mange forskjellige. Jeg valgte et som kostet 177 kr + porto. 



Det er flere typer apparater. De som er merket med "A" bretter stoffet tre ganger. Det betyr at det blir en råkant bak (sømmen kan stilles inn slik at den dekker over det), men til gjengjeld blir det et mindre lag med stoff. "B"-modellen bretter fire ganger. Det blir litt tjukkere, men penere på baksiden. Så vidt jeg vet bruker de fleste modell A.

Slik ser det ut på baksiden når jeg kanter med 32 mm kantbånd A, altså det som bretter to ganger. 


I tillegg til å velge mellom A og B må man velge bredde på kantbåndet. Det ene tallet angir hvilken bredde man skal klippe/kutte båndet. Det andre er bredden på den ferdige kantingen. Jeg har gått for det som er 32 mm (12 mm ferdig), men kommer nok til å kjøpe 45 mm (17 mm ferdig) etter hvert også. 


Slik blir kantingen med 32 mm. Fint til barneklær og bred nok til å plassere trykknapper

Da jeg fikk kantbåndsapparatet i posten etter noen uker gikk jeg i gang med å tilpasse det til maskinen. Jeg har brukt tape og festet det til utstyrsboksen på maskinen, slik at jeg kan ta hele den av når jeg ikke skal kante. Noen tegner også rundt platen på kantbåndsappratatet med tusj slik at de lett kan ta det av og på. 


Under følger noen bilder av hvordan jeg har plassert apparatet mitt, men det må nok prøves og feiles litt før man finner den perfekte posisjonen til sin maskin. 




Innstillingene jeg bruker til min Brother NV-30. Vær oppmerksom på at nålens plassering (1,5) vil variere etter hvilken størrelse det er på tvillingnålen. Senk nålen rolig ved å snu på hjulet på siden av maskinen før du begynner å sy for å være sikker på at den ikke treffer stingplaten!


Etter forespørsel legger jeg også ut noen bilder av hvordan det ser ut i bruk! 


Tre først ribbremsen (32 mm) gjennom "spiralen" bak på kantbåndsapparatet og dra det gjennom helt frem til nålen. Du må trekke det et stykke ut for at det skal legge seg riktig, så det lønner seg å klippe lange remser. Vrangen på ribben skal være mot deg for at den skal bli rett vei på plagget.

Sy noen centimeter til ribben blir brettet riktig. Stoffet skal ligge med retten opp! 

 Begynn å mate stoffet inn. Ribben strekker seg selv, det trenger du ikke å gjøre slik som ved "vanlig" kanting. 


Omtrent slik ser det ut når du er ferdig. Det er ikke nødvendig å sy så langt på ribben som dette i begynnelsen.

Jeg bruker stort sett ribb fra Stoff og Stil, men har også god erfaring med jersey og interlock som ikke ruller seg for mye. 

Lykke til!



19 kommentarer on "Kantbåndsapparat på vanlig symaskin"
  1. Hei Serine
    Etter å ha lest denne tutorialen, så bestilte jeg et kantebåndapparat fra ebay! Det kom i posten idag, så jeg har prøvd meg litt, og dette tror jeg blir moro!!
    Jeg har sett på de andre tutorialene dine også, og du er veldig flink til å forklare, ta bilder ofte nok, og ikke minst, vise at det går an!
    "Sydd en søm for mye, feil fra min side, men det gjør ingen ting"
    "Prøv så godt du kan, mye kan gjøres med strykejern"
    Dette er en positiv og motiverende holdning som gir meg tro på at jeg også kan klare dette!!
    Jeg gleder meg til å følge deg videre. :-)
    Hilsen Mette Kisfoss, (Medlem på facebook i gruppen "vi sygale")

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Mette!

      Tusen takk for så fin tilbakemelding. Det er kjekt å høre at du liker bloggen og tutorialene mine, da får jeg jo lyst til å lage flere! Jeg syns det er viktig å ikke være så altfor streng med seg selv når man syr, da blir det jo ikke noe gøy. Heldigvis er det mest vi selv som ser våre egne feil mens andre gjerne ikke legger merke til det i det hele tatt.

      Lykke til med det nye kantbåndsapparatet ditt! Det er bare å ta kontakt dersom du skulle ha noen problemer underveis :)

      Slett
  2. ...Og, nå fikk jeg enda mer lyst på et kantbåndsapparat. Det gir virkelig flotte resultater, det er det ingen tvil om. Jeg syns du er så flink til å legge ut artige og nyttige ting, så det er en fryd å besøke bloggen din, Serine! God sommer fra Solveig ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er virkelig veldig greit å ha! Det går så mye fortere enn vanlig kanting og det gjør det mindre "ork" å kante en haug med bodyer for min del i alle fall! Så det er virkelig verdt de omtrent 200 kronene :) Takk for motiverende ord om bloggen!

      Slett
  3. Så utrolig lurt. Har bare tenkt at slike ting er forbeholdt fancy maskiner. Må skrive opp på ønskelisten - for når jeg har begynt å sydd litt igjen! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er virkelig kjempelurt! Og så er det jo en veldig rimelig oppdatering :)

      Slett
  4. Hei :) Kjøpte en kantebåndsfot til min Janome. Men synes den var knotete å bruke. Vet du om de fungerer på en annen måte en kantebåndsapparatet? At de bare fungerer for stumme stoffer ? Når jeg prøvde med jersey skle bare stoffet ut og det ble vanskelig å sy... Dessuten sto det ikke nevnt hvor bredt kantbånd det var beregnet for.. Vet du hvor man skal måle for å finne det ut? PÅ forhånd takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Et kantbåndsapparat er noe helt annet enn en skråbåndsfot/kantbåndsfot. De er beregnet på stumme stoffer, mens kantbåndsapparatet er til ribb/elastiske stoffer. Det fungerer derfor veldig annerledes! Kantbåndsapparatet bruker du der du ellers ville kantet med ribb og tvillingnål. Hvis du kjøper kantbåndsapparat står det bredden på ferdig kantbånd og på ribben du skal klippe, slik som jeg viste oppe i innlegget. Skråbåndsfot har jeg dessverre ingen erfaring med!

      Slett
  5. Jeg testet akkurat denne varianten, og det var utrolig morsomt - men jeg synes kant ånden strammer alt for mye. Finnes det noen måte å unngå det? Brukte ribb fra stoff og stil. Også lurer jeg på om det finnes noen triks for litt krappe svinger (på seler til bukser etc)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Så bra at du har prøvd og at du i alle fall fikk det litt til. Du kan prøve å klippe ribben litt smalere, eventuelt øke stinglengden mer og se om det hjelper. Jeg bruker også stoff og stil sin ribb, så det skal ikke være noe problem.

      Når det gjelder krappe svinger gjelder det å bare ta det rolig, og så kan du jukse litt og stoppe med nålen nede og løfte opp trykkfoten og snu litt på det underveis.

      Jeg håper det var litt til hjelp! Ta gjerne kontakt igjen.

      Slett
    2. Tusen takk for svar - Jeg skal prøve igjen så snart jeg får sjansen :)

      Slett
  6. Kant ånden :-D Kantbåndet skulle det nok stå

    SvarSlett
  7. Hei Serine.
    Jeg har blitt bitt av sy basillen, og har akkurat bestilt meg et sånt kantbåndsapparat fra ebay.(Inspirert av deg). Lurer på om det skal syes med noen spesiell fot på maskinen, når man bruker dette apparatet? Takker for svar. Flott blogg du har☺

    SvarSlett
  8. Hei Serine og takk for fin forklaring. Jeg har nå bestilt meg et slikt apparat fra ebay. Men jeg lurer litt på den foten på maskina di... er det en vanlig labb? Min ser ikke slik ut med noe som holder stoffet på plass... må jeg ha en spesiell fot? Hilsen Aina

    SvarSlett
  9. Jeg tror jeg må kjøpe meg en slik! Men har kun en vanlig singermaskin. Kan jeg bruke tvillingnål med den? Må jeg bruke tvillingnål med kantbåndsapparat

    SvarSlett
  10. Hvilke syfot bruker du på symaskinen i tillegg til kantebåndsapparatet?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Dette er den standard foten til min maskin. Se hva du har og velg blant dem, prøv deg frem :) jeg bruker kun denne, men sikkert flere som kunne fungert

      Slett
  11. Du er så positiv og sså inderlig god til å forklare ting som innimellom synes helt umulig:-) Nå er det kommet kantebånd apparat i mitt hus også-- gleder meg meg så til å forsøke å montere det.og ikke minst til å sy. Hjertelig takk for all din hjelp og alt det arbeidet du legger ned med å ta flotte bilder, forklare å vise og enda til bruker tid på å dele dette. Du er helt utrolig .

    SvarSlett
  12. http://m.ebay.com/itm/JANOME-COVERPRO-FITS-SINGLE-FOLD-BINDER-1-1-4-CUT-/302166381969?nav=SEARCH

    Er dette det samme? :)

    SvarSlett

EMOTICON
Klik the button below to show emoticons and the its code
Hide Emoticon
Show Emoticon
:D
 
:)
 
:h
 
:a
 
:e
 
:f
 
:p
 
:v
 
:i
 
:j
 
:k
 
:(
 
:c
 
:n
 
:z
 
:g
 
:q
 
:r
 
:s
:t
 
:o
 
:x
 
:w
 
:m
 
:y
 
:b
 
:1
 
:2
 
:3
 
:4
 
:5
:6
 
:7
 
:8
 
:9

Custom Post Signature

Custom Post  Signature